Loggbok för Monark 540 - 2010
Loggbok för Monark 540 - 2012
Loggbok för Monark 540 - 2011
Loggbok för Monark 540 - 2009
Loggbok för Monark 540 - 2008
Loggbok för Monark 540 - 2007
Loggbok för Monark 540 - 2006
Loggbok för Monark 540 - 2005Första besök på båten
Lördag 2010-04-03
Katten känner att det är varmt häruppe, trots vinterkylan i luften.
Men vad ser jag där nere på marken? Är det inte en...
Har inte tid att slappna av. Dags att arbeta.
Äntligen är sommaren snart här
Måndag 2010-05-17
Efter en lång sträng vinter skiner solen igen. Idag plockade jag av presenningen och klättrade upp på båten. Katten har redan varit här tidigare, för nån månad sen, då solens varma strålar spred värme under presenningen. Men nu är det dags på riktigt, våren är här!
Något överraskande hörs en lätt duns inifrån båten. Det är katten som klättrat uppför stegen och hälsar på.
Trevlig att ha båten hemma på vintern. Den gamla originalventilen på ruffluckan (som leder upp till fördäck)
är trasig och behöver bytas. Jag köpte en ny för två år sen men det är först nu jag byter.
Gör rent och torkar innan jag applicerar sikaflex och skruvar dit den nya ventilen. Alla gamla skruvhål passar även den nya ventilen. Tätning runt den nya gummipackningen och i skruvhålen har jag tänkt göra med sikaflex men innehållet i tuben har torkat och nästan stelnat helt. Det fungerar att få fram tillräckligt då jag sticker hål på tuben och pressar ut innehållet men det är dags att köpa nytt.
Efter bytet valde jag att behålla den gamla yttre kromade kåpan istället för den nya i plast eftersom det redan finns befintliga skruvhål för den.
Jag har ännu inte bokat kranbil för att lyfta i båten men några saker till måste göras innan den ska läggas i. Inre och yttre tvätt och det skulle vara bra att fixa ruffdörrens övre del som är lite skev. Det har en gång förra sommaren regnat in på den sida av dörren som skevar mest.
Det skulle vara snyggt med rökfärgat plexiglas men jag har ingen aning om hur lätt det är att såga eller vad det kostar att få tillsågat om man beställer det.
Den stora vårrustningsdagen
Söndag 2010-05-30
Fint väder och det är dags att fixa så mycket som möjligt. På lördag om en vecka kommer en lastbil att ta båten till en brygga, så att jag kan masta på och segla hem den till hemmahamnen.
Har tvättat den invändigt så snart kan madrasserna komma på plats.
Även det som är under sittbrunnen inne i båten, är tvättat.
I stickkojen är också tillräckligt rent.
Utrymmet akterut där jag förvarar bensin och ankare är rent och fint.
Har testkört motorn och skvallerröret är rensat så att det fungerar som det ska. Masten återstår att fixa.
Så här ser hon ut i kvällssol, uppifrån, framifrån.
En del trädetaljer har blivit lackade idag. Rorkulten tappade jag efter att den var snyggt lackad. Det innebär att den fick gräs och jord som fastnade i lacken. Ska kommande vecka slipa bort det och göra om.
Det är en fin båt, trots att den är gammal.
Längtar efter att sjösätta henne nu.
Mer fixande med båten
Torsdag 2010-06-03
Har skruvat loss en skruv i vant-fästet där jag sett att det läckt in lite vatten vid kraftigt regn och tätat med något sikaflexliknande, innan jag skuvat i skruven igen.
Anoderna på båda sidorna av kölen är påverkade men de ska klara av något år till innan byte.
Men här var det värre. På sidan av motorn finns ett hål i utrymmet innan avgaserna leds ut i mitten av propellern! Inte bra med stora hål i motorn. Slipa rent med stålborste,
måla på någon tvåkomponents-epoxifärg i fyra lager och sen täta hålet med något sikaflex-liknande.
Sen måla med svart färg - så blir det nästan snyggare...
Något senare är även botten målad och motorn redo.
Sista gången på några månader som man har den här utsikten i trädgården.
Sjösättning
Lördag 2010-06-05
Äntligen. Kl 13 hämtade en lastbil båten och hon sjösattes vid en brygga i närheten.
Har seglat hem henne till hemmabryggan i lugn och ro. Vilken njutning att vara här igen!
Lite pyssel vid bryggan innan hemfärd med bil.
Min nyckel passar inte till vägbommen så jag åker genom skogen.
Skönt att sitta utomhus en kväll som denna.
Trivsel
Söndag 2010-06-06
Tillbaka samma skogsväg till båten nästa dag. Måste fixa en nyckel till bommen snart.
Hade tänkt vara ute hela eftermiddagen men...
en kraftig huvudvärk och illamående fick mig att sova i båten i fyra timmar innan jag klarade att kliva upp igen.
Det är en riktigt fin utsikt att vakna till efter tuppluren!Bra vind
Söndag 2010-06-13
Fin blå himmel ut mot havet (österut) och bra vindar. Eftersom jag inte vet hur mycket det blåser revar jag storseglet redan från början. Monark 540 har en vev man kan använda för att rulla upp storen runt bommen.
Härligt väder, skön segling och bra fart. Jag ser två till segelbåtar som är ute i det fina vädret.
Då jag vänder mig om ser jag att molnen tornar upp sig.
Snart regnar det, mycket, intensivt. Nästa gång jag är ute, ska jag ha med mig regnbyxor. Jag blev mycket blöt idag men trots det var det skönt att vara ute.
Det slutade blåsa och regnet upphörde. Ett gäng ungdomar är ute och fiskar.
Jag ska olja in bryggan vid tillfälle. Det finns lite olja kvar men jag behöver nog köpa mer.
Bra väder - badpremiär
Onsdag 2010-06-16
Lämnade bryggan kl 13 och kom tillbaka fem timmar senare. En underbar dag!
Bra vind och soligt väder. Hittade en lugn plats på läsidan. Ingen motor idag, bara segel och paddel sista biten.
En egen liten "badvik" i lä.
En seglingsskola är på väg ut till det stora vattnet.
Vattentemperaturen är 16-17 grader. Här tog jag premiärdoppet. Badade två gånger.
Seglingen hemåt ger vackra vyer.
Här ute blåser det ganska bra och det är kul segling.
Hemma vid bryggan ser jag att båten blir fotograferad.
Här kommer en bildserie på den delen av seglingen då man ska lägga till.
Vinden ligger på inifrån viken så båten tar sig in på kryss.
Det blir många slag innan man är framme.
Ett av de sista slagen innan man närmar sig bryggan.
Då vinden ligger på inifrån viken, är det bäst att ta sig till bojen först.
Här kommer nog det sista slaget.
Nästan framme, nu gäller det att sikta rätt.
Bojen på rätt sida. Då är det bara att haka fast, ta ner seglen och paddla i medvind till bryggan.
Nuförtiden används nästan aldrig motorn. Det är fridfullt och känns rätt att inte starta den.Midsommar
Fredag 2010-06-25
Vi besöker en ö som arrenderas av vänner. Vädret är gott med god vind och solsken.
Döttrarna kommer till ön efter ett besök på fastlandet.
Bordet dukas.
En kanadensare, en Monark 540 och en Albin 25, alla från 1970-talet.
Gitarrerna användes flitigt denna härliga kväll.
Här utövas den ärovördiga sporten "kast med liten majskolv".
Efter maten får vi hjälp med disken, vilket jag tackar för!
Då solen gått ner och vi är mättna och belåtna, kommer gitarrerna fram igen.
Annandag midsommar
Söndag 2010-06-27
Dags att olja en del av bryggan. Måste olja mer men har svårt att hinna med.
Äntligen ute och seglar igen,
till en vik jag aldrig varit i förut.
Det blåser från sydväst men inte så mycket här inne i viken.
Det är inte så många båtar här idag.
Är man ute ensam har man rätt att sitta i en skön stol.
Fina svanar på besök.
Efter ett skönt bad och en skön läns är jag tillbaka.
Brännässlor = sommar i Sverige!
Annan sommardag
Onsdag 2010-06-30
Även om jag inte hinner ut och segla är jag tacksam att båten är nära så jag kan cykla dit för att bada en stund.
Har nog inte fotat från det här perspektivet tidigare, lugnt spegelblankt vatten och kvällssol. Så här ser jag ofta båten, då jag badar. Bilderna ger många associationer till sommaren då den är som bäst.
Musikresa
Lördag 2010-07-03
På lördagen åkte jag och vännen Eko till Kolnäsviken på Ornö. Vi hade med oss gitarrer och spelade vid flera tillfällen.
Bra väder med mycket sol och vind. Båten gjorde fem knop en stor del av resan ut.
Då vi kom fram klockan halv sju på kvällen, fyra timmar senare, insåg vi att vi kommit till en populär vik.
Eftersom det var fotboll på teve hade Eko med sig resurser för att kunna se WM-matchen.
Havet är lugnt efter solnedgången.
Kvällsbild med Eko här ovanför och en mygga i bilden nedanför.
Klipporna norr om viken har märkliga former.
Klipporna består delvis av urkalk i det så kallade leptitstråket och är geologiskt intressanta.
Det och mycket mer kan man läsa i boken Arholma - Landsort av Lars Granath och Lars Hässler (ISBN 911302339X).
Det är skönt att bada en solig och varm sommardag.
På väg hemåt möter vi fina båtar ute på havet.
Det här skeppet är speciellt.
Då vi passerat Morarnas Båtklubb insåg vi att vi åkt fel. Bara att vända ut från denna vik och styra söderut.
Hemresan gick ganska snabbt trots en felnavigering. Det tog ungefär fem timmar att komma hem.
Fixa förgasaren
Söndag 2010-07-18
Motorn har inte fungerat som den ska. Då man drar på gas dör den. Jag har frågat på några båtforum på webben och har fått en del bra tips.
En som kallar sig "typhoon" svarade:
Har haft precis samma problem, med likadan motor. I mitt fall var det smuts i förgasaren, och framför allt flottörhuset. När man kör på låg gas (eller hög men låg belastning) så drar motorn inte så mycket soppa och det rinner lugnt och fint igenom flotören men när motorn arbetar mer så är flödet mycket större. Då märks det snabb om det finns något bös som korkar igen inloppet upp till förgasaren eller membranbumpen. Jag demonterade förgasaren och tog isär flottörhuset, som visade sig se ut som en myrstack, och kunde göra hjälpligt rent och körde sommaren ut. Över vintern fick verkstaden som jag vinterförarar hos fixa den + lite annat som behövde fixas.
OK här har vi motorn från den sida där gasvajer och choke sitter i förgasaren (till höger i bild).
Dessa kopplas loss. Stjärnskruv för gaswire och plastgrej för choken.
På andra sidan av förgasaren sitter membranpumpen (JAPAN) där bränsleslangen går in.
Lossar bränsleslangen och testar att öppna bränslekranen för att se att det inte är stopp i filtret som sitter på slangen närmare tanken. Inget problem där.
Skruvar loss svart kåpa framför luftinsug i förgasaren.
I mitten ser man luftinsugets spjäll, som stängs då man drar ut choken. Lossar de två tio millimeters skruvarna med vilka förgasaren är fäst i cylindern.
Till vänster öppningen i cylindern.
Förgasaren är fri. Här är sidan som ska sluta tätt mot cylindern. Såg att det saknades en packning mellan förgasare och cylinder. Packningen låg lös i botten av "motorrummet". Någon har alltså missat att sätta tillbaka den någongång.
Förgasaren uppochner. Flottören är den vackra svarta till höger i bild. Det fanns en del klägg i flottörhusets botten
(som nu står upp till vänster i bilden ovanför).
Rentorkat så gott det går. Blåste in luft i membranpumpen där bränsleslangen normalt går in (uppe till höger) och där var motstånd men inte stopp. Då jag blåste bubblade det upp bensin från membranpumpen upp i hålen till höger om flottörhusets botten. Det nedre av dessa två hål verkar släppa in mest. Kan den andra tjänstgöra som kompletering vid acceleration? Ingen aning.
På ovansidan av förgasaren finns denna metallplatta (ligger spegelvänd på bilden). Under finns en liten gummimatta och en gummiplupp. Jag torkar rent men har ingen aning om funktionen på dessa. Kanske nån som kan maila mig och informera?
Efter rengöring skruvar jag ihop allt och sätter tillbaka packningen mellan förgasaren och cylindern, innan jag drar åt allt och sätter tillbaka det jag lossat. Testkör motorn hemma i en tillräckligt stor vattenbalja och den varvar bra. Tar med den till båten och tar en liten testtur. Verkar stabilt vid denna åktur.
Hoppas problemet är löst - för säsongen åtminstonde.
Fortfarande regn
Söndag 2010-08-08
Sen mitten av juli har vi haft en hel del regn. Igår åskade det några kilometer härifrån. Idag är det varmt och dimmigt. Molnen ser ut att ligga lågt. För första gången på c:a tre veckor var jag nere vid båten men bara för att bada. Havsvattnet har blivit mycket kallare. Efter badet la jag mig ner på en av madrasserna i ruffen och njöt av känslan att vara här igen. Jag vill ut några dagar men vill också att det ska vara soligt och varmt. Passar på att inventera skafferiet.
Här finns från vänster; vatten, kex, champinjoner på burk, snabbkaffe, ost&broccoli-soppa, tortellini, salt&cayenne-peppar, mer vatten, pasta, te och chips.
Kanske vädret tillåter en liten tur imorgon. Ser inte helt hopplöst ut.
Uppehåll
Måndag 2010-08-09
Vid tretiden åkte jag till båten. Visste inte om jag skulle åka ut, övernatta eller bara titta till den.
Så fort jag kom till båten visste jag att jag skulle ut.
Det stänker lite i den lätta sydliga vinden.
Rodret sköts med foten.
Här är en fin ö där jag lägger till på andra sidan, den norra sidan.
Lugnt och fridfullt, knappt några båtar ute. En ö, helt för mig själv.
Slipade klippor.
Jag tar ett bad i 18 gradigt vatten och njuter av lugnet och friden här vid ön.
Snart passerar en hel eskader av segelbåtar.
De ankrar i viken och ligger som små ankungar i vattnet.
Ledarbåten kör dem till min ö(!) som nyss var så lugn och fridfull. Nu blir det stimmigt och stojigt istället.
På soffan, bak i ledarbåten, ligger en gitarr.
Jag ger mig av efter ett mål mat.
Solglitter på väg hem.
Hemma igen.
Bra väder igen
Lördag 2010-08-14
Det har regnat en hel del sen mitten av juli men senaste dagarna har bjudit på sommarvärme och sol.
Kom ner till båten klockan sex på kvällen. Badade i hemmahamnen innan jag åkte ut en sväng. Det blåste nästan inget så jag passade på att testa motorn, för att se att man verkligen kan lita på den, efter att jag rengjort förgasaren.
Här tog jag ett bad utan att kasta ankar. Det blåste inget så det fanns ingen risk att båten skulle åka ifrån mig.
Ja, motorn fungerade perfekt hit till platsen för mitt andra bad.
Men, då jag sen skulle hemåt och bensinen i motorns tank tog slut, började motorn krångla igen. Jag fyllde på ny bensin från reservdunken men det gick helt enkelt inte att gasa, bara puttra på tomgång. Dags att hissa segel alltså...
Jag använder bensinen som har vinterförvarats, som blev över förra året. Är jag tvungen att använda färsk bensin för att motorn ska fungera? Kanske får prova det nästa gång jag tankar.
En lugn och skön hemfärd utan stress. Någon timme senare närmar jag mig hemmahamnen.
Skön tur, trots att motorn inte fungerar som man vill.
Grymt ointresserad av båt och hav
Söndag 2010-09-19
Har inte haft intresse att åka ut med båten på lång tid. Regn och kallare väder har påverkat mig negativt.
Idag tittade jag till båten och ser att vinden har tagit ringen som satt i bryggan och höll fast en tamp från båten.
Måste fixa det där innan vintern.
En kort tur runt viken
Lördag 2010-10-02
Åkte ner för att laga det som var lite trasigt på bryggan.
Såg att det var fint väder så jag kastade loss.
Startade motorn och åkte en liten sväng runt viken.
Motorn stannade då jag drog på lite gas så jag höll mig i närheten, med medvind hem.
Här hänger ett rep på tork.
Upp för vinterförvaring
Lördag 2010-10-09
Det är dags att ta upp båten för vintern.
Klockan 9 ska jag vara vid en brygga där den ska lyftas upp på en lastbil.
Det blåser ingenting och motorn har senaste tiden haft problem att fungera.
Motorn har med nöd och näppe fungerat på tomgång.
Om jag ger för mycket gas, dör motorn.
Hoppas jag slipper använda något alternativ till motorn.
Vilka alternativ har jag om motorn stannar och jag inte kan starta den?
Segel är inte ett alternativ efterom det inte blåser.
Det blåser verkligen ingenting här nu på morgonen.
Har för säkerhets skull med mig flytoverall, mössa och vantar om det skulle vara kallt så här tidigt på morgonen.
Men det är inte kallt. Det är ganska varmt och skönt.
Titta, jag tror solen är på väg att visa sig i horisonten.
Jag har i flera veckors tid glömt bort hur fint det är härute på hösten.
Det är så dags att komma på det nu, nu ska båten upp på land.
Jag befinner mig i ett sagolanskap. Här ute borde man vara hela helgen, egentligen.
Motorn fungerar på tomgång hela vägen fram. Den stannade och trilskades en gång. Då funderade jag på hur lång tid det skulle ta, att paddla till bryggan. Sen startade motorn och tuffade vidare på tomgång.
Nu är resan över. Den tog en dryg timme denna tidiga lördagsmorgon.
En decimeter till höger, en decimeter ner, sen åker vi hem med båten.
Det blev ett högt lyft över trädtopparna. Allt gick utan missöden. Återstår att plocka ur allt från båten, så att det får torka innan vinterförvaring. Sov gott lilla båt, nu är vi hemma.
Home