Loggbok-2008-06-21

Jag ville ut en sväng med båten under midsommarhelgen men ville inte möta de som är ute och festar på öarna. Alltså valde jag att vänta till midsommardagens kväll för att slippa det värsta festandet. Klockan sju på kvällen lämnade jag hemmahamnen.

Efter ett par timmar närmade jag mig Hemviken. Solen skiner trots att klockan är närmare nio på kvällen.

Tre timmar från start har jag funnit en fin plats med skydd för alla vindar och eftersom det är midsommardagen idag blir det aldrig riktigt mörkt ute. Jag tar en liten promenad på ön innan jag rundar av med digestive-kex och frukt.

2008-06-22 Vaknar redan klockan fyra av att det är ljust. Vattnet slår mot skrovets sida och i båten är det ljust som om det var mitt på dagen. Jag har svårt att somna om i fullt dagsljus, samtidigt som jag lyssnar till små vågors dunkande mot skrovet.

Kliver upp klockan åtta då båten närmast startat motorn för att ge sig av. Jag dröjer med frukosten eftersom jag fortfarande är mätt efter allt jag åt igår. Passar på att njuta av en klarblå himmel och tar på mig solkräm som skydd mot solen. Sitter i sittbrunnen och skriver detta, samtidigt som jag betraktar sjökortet och funderar över var jag ska härnäst.

Med sydvästliga vindar kan jag förhållandevis snabbt ta mig till östra sidan av Möja och det skulle vara trevligt att komma till Ostholmen för en övernattning där. Med dessa vindar är det lämpligast att ta Skagsfjärden norrut och sen Möja Västerfjärd söderut till Möja. Och jag hinner nog proviantera på Möja innan konsum stänger.

Efter en stunds segling svängde jag österut, mellan Norra Stavsudda och Norr-
holmen. Jag har inte sett den här passagen tidigare så jag passsar på nu.

Det är vackra klippformationer vid Högskär och Tistronskäret. Överfarten mot Möja i rak ostlig riktning gick snabbt. Vinden kom akterifrån och bjöd på bra fart.

Inne i Möja ström tog jag ner seglen.

Jag la till vid Möja Krog i Berg, nära konsum. På Konsum köpte jag några tomater och lite korv att ha till makaronerna i kväll.

Då jag skulle lämna hamnen var en av Waxholmsbolagets båtar på väg ut samtidigt.

Klockan sex var jag framme vid Ostholmen. Här fanns redan några båtar och tre nya anländer lite senare på kvällen. Två av dessa lägger till utan att använda motorn. Sista momenten är att ta ner seglen, svänga mot stranden, släppa ankar och kliva iland, med en tamp i hand. Mycket vackert och snyggt hanterat.

I den fina folkbåten som är närmast min Monark 540, finns Sara och Emma.
Sara, som haft båten i tio år, intygar att det är en hel del att göra på våren.

Vi har hört på radion att det ska blåsa 8-12 meter per sekund inatt.

Det är bra att ha med sig kilar, om man vill säkra båten vid en sån här klippa.

På kvällen är det fortfarande lugnt i den här viken men där ute är havet lite oroligare.
Klicka på bilden ovanför för att se den i full storlek i ett nytt fönster.

Nästa morgon är det fridfullt men under natten har det regnat mycket.

En and kommer på besök.

Jag lämnar Ostholmen klockan 10:20 och är hemma klockan 13:50. Eftersom hemfärden bjöd på kraftig motvind, valde jag att gå för motor hela vägen.