I den här loggboken kommer de första händelserna överst och höstens upptagning av båten kommer längst ner.

Besöka båten

Lördag 2006-03-18

Jag har åkt ut till båten för att titta till den. Det är fortfarande mycket snö i naturen och det går inte att köra ända fram till uppläggningsplatsen, på grund av snödjupet. Jag får gå sista biten. Då jag klivit upp i sittbrunnen och sparkat bort snön från preseningen känner jag en längtan...

Plocka fram vinterförvarad utrustning

Lördag 2006-03-25

Idag har jag hämtat madrasser, kuddar, båtmotor med mer från den plats där de vinterförvarats. I ett varmgarage hos en gammal bekant.

Köpt GPS

Fredag 2006-04-21

Nu finns det två nya sidor på denna plats. Den ena är en sida med länkar. Det har inte funnits här tidigare.
Den andra hittar man under länken "Gör det själv" i vänster ram.
Där kommer jag att fylla på med smått och gott.
Jag har nyligen köpt en GPS. Läs mer under länken "Gör det själv".

Måla väggar vita inne i ruffen

Lördag 2006-05-06
Jag målar om utrymmen inne i båten. Dessa är bruna i original på Monark 540 från 1975 och inte särskilt snygga.

Idag har jag gjort rent med "Målartvätt" och vatten och imorgon ska jag måla med grundfärg. Länk: "Gör det själv".

Vilket härligt väder vi har fått. Vår-värmen kom i torsdags och nu har vi en fin helg med sol och 20 grader varmt.

Första lagret vit färg

Tisdag 2006-05-09

Efter grunfärg i söndags har jag ikväll lagt på första lagret vit färg. Det blir riktigt fint!

Målat klart ruffen

Lördag 2006-05-13

Nu har jag målat det andra lagret med vit färg i ruffen så nu är det arbetet klart. Du kan se resultatet under länken "Gör det själv".

Madrasser på plats

Söndag 2006-05-14

Nu är madrasserna på plats och jag har köpt stora kuddar i jeanstyg att ha som ryggstöd i ruffen. Titta in på "Gör det själv"-sidan. Jag har dessutom tvättat de fem förvaringsutrymmena som finns under kojerna grundligt. Skönt att även det är gjort. Hmm, undrar om jag ska måla dessa utrymmen vita. Det skulle bli fräschare.

Köpt Origo 3000 spritkök och ett rejält ankare

Tisdag 2006-05-16

Jag har köpt ett Origo 3000 spritkök och ett rejält ankare av en god vän som har sålt sin båt.

Äntligen har sjösättningen ägt rum

Lördag 2006-05-20

Idag kl 10:20 sjösattes Elisa. Allt gick enligt planerna och motorn startade som den ska. Påmastningen fungerade också bra. Vi var flera som hjälpte varandra med denna del av arbetet, vilket underlättade betydligt för alla inblandade. Vi tog en liten tur för att hinna få lite känsla av havet och för att hinna dricka upp kaffet vi hade med oss. Nu står hon redo och väntar på nästa tillfälle.

Första seglingen för säsongen

Söndag 2006-05-21

Skönt väder med lätta vindar. Jag och min son var ute och premiärseglade under några eftermiddagstimmar. Äntligen!

Origo 3000 fast plats i ruffen

Tisdag 2006-05-23

Det fina köket ska kunna användas vid matlagning i ruffen. Det behövs någon konstruktion för att det ska sitta stadigt under matlagningen och det ska dessutom vara lätt att plocka undan efteråt. Under "Gör det själv" visar jag hur jag löser det.

En tur i regnet med barnen

Torsdag 2006-05-25

Vi tar en liten sväng i regnet. Mitt nya regnställ känns skönt och håller mig torr hela tiden. Det smakar riktigt gott med en kopp kaffe eller te i ruffen, då regnet smattrar utanför.

Ruffhyllan på plats

Torsdag 2006-05-31

Ikväll hann jag färdigställa prototypen för ruffhyllan längst fram inne i båten. Har också köpt två förvaringslådor som passar bra för blöta kläder, i en av stickkojerna. Se mer under länken "Gör det själv" - > Ruffhylla.

4 dagars juni 2006

Onsdag 2006-06-07

Är nu tillbaka efter en härlig fyra-dagars segling tillsammans med två goda vänner, i Stockholms innerskärgård.

Jag längtar redan tillbaka. GPS:en avslöjar att båten med motor går i fem knop men med bra vind i seglen (ingen spinnaker) utan motor kommer upp i närmare sex knop!

Första sommardagen i juni 2006

Söndag 2006-06-11

Vi har haft en solig, varm och skön dag med utflykt till Gällnö. Efter ett stopp vid Gällnös lanthandel åkte vi norrut till Getudden på Gällnö. Här stannade vi i många timmar och tog det lugnt. Efter tio timmar var vi tillbaka i hemmahamnen.

Ny bekvämare båtstol skapad

Jag har nu skapat en skönare båtstol än den jag gjorde tidigare. Läs mer och se bilder under länken "Gör det själv" - > Båtstolsprojektet.

En varm helg med bad

Lördag och söndag 2006-07-08,09

Vattnet har blivit varmt och solen gassar. Det är så varmt att man kan bada till sent på kvällen. En skön helg som givit två båtutflykter.

Ett kvällsdopp är aldrig fel

Torsdag kväll 2006-07-14

Efter en arbetsdag är det skönt att ta ett bad. Även om det är lite kallare i luften ikväll än förra helgens kvällar är det skönt att hoppa i från båten.

Jag har köpt ett livbojsfäste och har efter tips från någon på ett segelbåtsforum satt upp det med buntband i akterstaget.

Det känns bättre att ha livojen på "framsidan" av akterstaget, för att barnen snabbare ska nå den men är det den vanligaste placeringen?

Ska snart köpa ett passande fäste för kastlinan också.
Det jag köpte igår passar inte min kastlina.

Äntligen en tur med båten igen

Söndag 2006-07-30

Imorse kom vi hem efter två veckors semester i en fiskestuga i norra Finland. Där fanns inte el eller färskvatten så vi har anpassat oss efter dessa förutsättningar. Det känns lite lyxigt att komma hem och möta den komfort vi normalt omger oss med, den komfort som känns självklar. Efter att ha kört några tvättmaskiner och lagat mat till barnen ser jag att termometern på köksfönstret visar 42 grader.

Jag åker ut en sväng med båten. Det blåser svaga östliga vindar och solen skiner. Jag ankrar upp så att solen värmer sittbrunnen från aktern. Kaffe och smörgås smakar bra. Badvattnet är varmt och skönt.

Ny del på hemsidan - Knopar

Torsdag 2006-08-03

Jag har påbörjat en ny del på båtens hemsida, en del med information om knopar, som är bra att kunna. Har börjat med dubbelt halvslag och pålstek, men kompletterar successivt.

Efter några semesterdagar med målning av ett uthus i Småland är det nu äntligen dags att komma ut på en tredagars segelbåtstur, med min bror. Han var med 2005 då jag köpte båten. Den gången tog vi båten från Västerås till Stockholms skärgård, en tur som tog tre dagar.

Vädret ser ut att bli bra, trots tidigare hot om åska och regn.
Härligt, äntligen är det dags för några övernattningar i skärgården!

Tredagars segling

Söndag 2006-08-06

Underbara soliga och varma dagar med alltför lite vind för att framkalla spänning i tillvaron. Jag har haft en perfekt avslutning på min semester med dessa tre tropiska dagar till havs, i Stockhoms fantastiska skärgård. Vi passerade Lådnaön, Stora Kunnören, Säck och Södra Stavsudda.

Liten badtur

Lördag 2006-08-12

Skulle egentligen ut imorgon och segla med en kompis men eftersom det ska regna mycket imorgon enligt väderprognoserna avbokar vi den turen. Han kan inte åka ut idag, lördag, så jag sticker ut en sväng själv, kastar ankar och ligger still några timmar.

Det är skönt att sitta i sittbrunnen eller ruffen, läsa och fika innan ett dopp och en simtur. Vänder hemåt framåt kvällen. Det blåser en del från öster så tilläggningen vid bryggan kan vara lite äventyrlig. Det går bra, trots att jag är ensam.

Knopsidorna

Tisdag 2006-08-15

Nu har jag kompletterat knopsidorna med några knopar till.

Fler knopar

Fredag 2006-08-18

Nu finns fler knopsidor med bilder.

Liten badtur

Lördag 2006-08-19

En skön båttur tillsammans med sonen - utan vindar men med bad. Läste ut Dan Browns bok "I cirkelns mitt". Den var spännande och bra. Den skulle göra sig bra på film.

Liten tur

Söndag 2006-08-20

Ute en sväng själv idag. Två sekundmeter sydostlig vind. Jag har börjat på boken "En liftares guide till galaxen" men än så länge är boken ganska pratig. Får se om jag tycker att den blir bättre. Skönt att kunna bada klockan sex på kvällen. Solen skiner - det är varmt i luften och vattnet.

Närmare klockan åtta på kvällen - på väg tillbaka till hamnen

Liten tur

Söndag 2006-08-27

Många sekundmeter ostlig vind men jag sätter inte segel, är ute själv. Solen skiner ibland. Då är det varmt, om man sitter i lä. Jag har hittat en ny vindskyddad bekväm plats i sittbrunnen. Sitter på durken och lutar mig mot dörren till ruffen. Vattnet börjar kännas lite kallare nu. Badar vid två tillfällen. Är snart klar med boken Jerusalem II, av Selma Lagerlöf.

Gå nattvakt på båtklubben

Onsdag 2006-09-13

Natten mellan onsdag och torsdag gick jag nattvakt tillsammans med en annan båtägare.

Underbart väder, stjärnklar himmel och dimma. Månen lyser upp vägen där man går. Temperaturen på natten når ner till 8 grader.

Då solen går upp värmer den spindelnäten och torkar morgondaggen.

På morgonen åkte jag först till den nyöppnade Erlandssons brygga, i Nacka. Flytvästen på bilden nedanför, säljs denna vecka för 300 kronor (ordinarie pris 1000 kronor). Efter besöket i butiken åkte jag tillbaka till båten.

En liten reflektion:
En varm, svag vind möter mig och solen skiner. Här är jag - den 14 september - på väg ut med båten, sittandes med bar överkropp och badbyxor. Jag tror det här är sista tillfället för en simtur i havet, denna höst. Det är varmt i luften. Temperaturen når säkert över 20 grader. Vattnet är lite kallt men för att vara en höstdag är det fantastiskt skönt. Senare på eftermiddagen passar jag på att bada. På väg tillbaka till hamnen är det lite svalare och det är skönt att ha den nyköpta västen på.

Ute igen, på själva valdagen

Söndag 2006-09-17

Solen skiner och termometern hemma på köksfönstret visar över 20 grader. Måste ut en sväng med båten. Enligt SMHI är det inte starka vindar. Sonen följer med ut och vi seglar så länge vinden är förlig.

Senare på eftermiddagen ankrar vi. Det blir tid till bad men det är lite kallt i vattnet. Här är liten badfilm1 (757kb) och liten badfilm2 (435kb)

Lite senare är det dag att åka hemåt. Filmsnutt på väg hemåt (1MB)

Bra väder i slutet av september

Torsdag 2006-09-21

Jag hoppas komma ut och övernatta i skärgården i helgen. Tanken är att åka ut på lördag och komma hem på söndag. Förutsättningarna är goda, med varmt väder och god vind.

Vindar under lördagen enligt Foreca:

SMHI sjöväderprognos vindar

Lördag - Sydväst, 6-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
Söndag - Sydväst, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 9 m/s

SMHI femdygnsprognos väder

Tvådagarstur med övernattning på Gällnö

Söndag 2006-09-24

Det sköna sommarvädret håller i sig. Jag och kr1sse är ute och seglar denna helg.

Masta av båten

Söndag 2006-10-08

Sommaren är på väg att ta slut. Vi tog en tur till uppläggningsplatsen.

Därefter mastade vi av båten. Tidigare har jag fått hjälp av andra, som gjort det förr men nu var det första gången som jag gör det själv, med hjälp av min starka son kr1sse. Det skedde helt utan missöden.

Här står nån och väntar på att båten ska komma upp på land. Det är dags lördag den 21 oktober.

Sista turen hösten 2006

Söndag 2006-10-15

Underbart soligt väder och ingen vind men det är kallare än i somras.

Eftersom masten ligger på land är jag hänvisad till motorn, som tuffar på utan protester.

Jag är medveten om att det här är den sista turen för i år.

Den vetskapen gör att det känns lite vemodigt. Allt som återstår är minnen av härliga sommardagar. Nu längtar jag till nästa sommar.

Båten på land hösten 2006

Söndag 2006-10-22

Nu är båten på land och en del arbete återstår innan den får vila.

Båtens botten är inte alls så beväxt som jag trodde den skulle vara.

Det är bra att ta bort så mycket man kan direkt efter upptagningen.

Här växer det mest. En spackelspade och Scotch Brite kan användas.

Ännu återstår en del arbete. Motorn och alla flytvästar har kommit hem men nästa helg fortsätter arbetet med att lägga en presenning över båten och ta hem alla dynor.

Plocka ut allt inför vinterförvaring

Söndag 2006-10-29

Idag plockade jag ur madraser och annat som ska vinterförvaras.

Sen är det dags för presenningen.

Plötsligt blev det ont om sittplatser i den där soffan...

Fynda på loppmarknad

Lördag 2006-11-25

Utanför en livsmedelsaffär fanns ett litet loppisstånd. Jag såg en kasse med tjugosju båttidningar från 2001 till 2004. De föreslog ett pris på tjugo kronor. Jag gav det dubbla. Vilket vinterfynd!