I den här loggboken kommer de första händelserna överst och höstens upptagning av båten kommer längst ner.

Jag köpte min Monark 540 i Västerås, hösten 2005. Säljaren var en riktigt trevlig kille som efter köpet alltid ställt upp och svarat på mina frågor. Eftersom jag var ny på det mesta som gäller segelbåtar, var det till en mycket stor hjälp.


Resan från Västerås till Stockholms skärgård

Lördag 2005-09-03:

Seglingen började med svaga vindar redan i Västerås. Jag hade huvudvärk efter att alla förberedelser var klara och jag nu faktiskt äntligen befann mig i min egen båt. Vi hade med oss den tidigare ägaren och vi skjutsade honom hem till sig på andra sidan Västeråsviken. Följande timmar använde vi motorn tillsammans med segel eftersom den svaga vinden inte gav oss mycket fart. Vid sextiden på kvällen kom vi till en svängbro, där vi fick vänta. Medan vi väntade på att den skulle låta oss passera kokade vi tortellini på spritköket. Det smakade riktigt gott. Efter ytterliggare en timmes tur hittade vi en lugn plats att övernatta på. Vi "lånade" en tom boj helt nära en brygga. Inga människor syntes till. Natten var lugn och skön. Jag vaknade några gånger av att det känndes lite kallt men för varje gång var det bara att dra upp dragkedjan på sovsäcken lite till.

Söndag 2005-09-04:

På morgonen såg jag att det var mycket kondens i båten. Utanför låg dimman tung. En vacker lugn morgon - med spegelblankt vatten. Ovanför dimman syntes solen tränga sig igenom de låga molnen i öster. Vi tog kompassriktning mot en ö i vår färdriktning, där vi antog att vi kunde komma ända in till klipporna, med båten. Då det återstod hundra meter, kunde vi skönja siluetterna av träden på ön. Efter en frukost fortatte vi vår färd österut, mot ön Ytterholm, som jag senast besökte för 20 år sen, med en mindre segelbåt. Idag kastade vi ankar och gled in mot ett berg, där vi kunde kliva iland. På den högsta punkten av ön Ytterholm har det troligen tidigare tänts vårdkasar i försvarssyfte. Det borde ha skett ungefär tvåhundra år för kristi födelse. Kvar finns ännu spår av en försvarsanläggning. På den ena sidan av den brantaste klippan finns en lång stenläggning genom skogen, som tidigare hindrade fiender. Färden fortsatte på den västra sidan av Adelsö.

Vi stannade på Björkö och deltog i en kort visning på museet. Där berättades om vikingatiden, det vill säga tiden år 800-1050 efter Kristus. Då vi skulle lämna Björkös gästbrygga hade jag, i egenskap av kapten på båten, en idé om hur vi skulle lämna bryggan på bästa sätt. Jag instruerade besättningen (d.v.s. min tre år äldre bror) och han skred till verket. Snart upptäckte jag dock att han inte alls hade gjort vad jag sagt. Vi drev istället sakta men säkert mot den exklusiva båten, som låg närmast på lovartsidan. Nya instruktioner följde och efter en stund hade vi dragit upp ankaret och var på väg.

Nu följde en lång och skön segling med halvvind. Vi insåg efter en kontroll i sjökortet att vi inte skulle hinna så lånt som jag först önskat och planerat, så vi tittade efter lämplig natthamn på närmare håll. Denna natt låg vi på svaj i en vik nära Ekerös östra sida, bredvid ett skeppsvrak.

Måndag 2005-09-05:

Denna morgon startade vi tidigt och åt frukost på vägen genom Stockholm. Det blev en trevligt sightseingtur där vi såg strandnära bostäder, på många ställen jag inte visste att de fanns. Det finns många som bor med ett fint läge nära vattnet. Efter ett kort stopp på Skanstulls marina slussade vi ut till Saltsjön. Utan vind var vi beroende av motorn. Den utförde sitt arbete utan att klaga.

Vi stannade till för att tanka vid Strömma, innan färden fortsatte till båtens ny hemmahamn. Halv fem på måndagseftermiddagen var vi framme, utan några större missöden och båten lämnades att vila bredvid sina nya vänner.


Första turen med barnen

Söndag 2005-09-11

Natten mellan fredag och lördag sover vi över i båten, barnen och jag. På lördagsmorgonen tar vi en liten tur med motor samtidigt som vi äter frukost.

På söndagen hissar vi segel och barnen får prova på att segla för första gången. Det fungerar bra och de verkar vara sysselsatta och roade hela tiden. Vi stannar till vid en ö, där vi lagar mat.


Starka vindar

Söndag 2005-09-18

Det blåser 12-16 sekundmeter och Tomas är med. Han har sjöfolk i släkten och berättar att sista gången han var sjösjuk var vid tio års ålder. Då verkade det som om kroppen tyckte att det inte var någon idé att bli sjösjuk eftersom den ändå utsattes för havets påfrestningar varje sommar.

Vi revar storen redan i hamn för att båten ska slippa för stora krängningar. Denna dag bjuder på rolig segling och man blir ganska utmattad av att hela tiden vara verksam och arbeta med seglingen. Vi stannar till i lä bakom en ö och dukar upp läcker mat, som Tomas har med sig.

Hemfärden görs i ett betydligt lugnare tempo, med motor och utan segel.


Ute i dimma

Söndag 2005-09-25

Denna gång åker vi norrut och rundar en ö innan återfärden. Seglingen tar några timmar och det är första gången vi är ute i dimma.

Barnen uttrycker en viss längtan efter datorerna hemma och är inte odelat positiva till vistelsen ute på havet en kall höstdag.


Ensamsegling en oktoberdag

Söndag 2005-10-02

Det här är den första gången jag är ute själv med båten. Inga barn eller kompisar är med. Det är riktigt skönt att vara ute själv. Jag använder motorn, eftersom seglen är torra och jag tycker det är synd att blöta ner dem. Vid närmare eftertanke får man nog räkna med att en båt blir blöt. Detsamma gäller seglen. Det jag menar är att om seglen ligger nedpackade och torra i sina säckar känns det onödigt att blöta ner dem.

Idag tar jag mig sakta söderut och utforskar öar och vikar som jag inte besökt tidigare. Jag har med mig min mp3-spelare och i den spelas irländsk folkmusik. Det här är ett riktigt trevligt sätt att förflytta sig på. Jag har satt en tamp runt rodret som gör att båten själv håller bestämd riktning, ganska bra. Det innebär att jag kan gå ner i ruffen för att hämta något eller göra något på fördäck, utan att båten ändrar riktning.

Efter några timmar kastar jag ankar och ligger på svaj. Solen skiner och jag sätter mig på en av de två bekvämare platserna i sittbrunnen.

Det här är livet!

Efter en stund använder jag paddeln för att ta fören av båten in till land. Efter några små grundstötningar hittar jag en plats som gör att jag kan hoppa iland. Jag tar med mig spritkök och mat. Måltiden är naturligtvis välsmakande, som alltid, då man är ute i naturen.

Monark 540 och en måltid på klipporna.

Hemresan gör jag med god fart. Det tar ungefär en timme att komma till hemmahamnen från besöket på ön.

Segling med erfarenhet

Söndag 2005-10-10

Den här söndagen har vi vackert väder med byiga vindar. Med på seglingen är en gammal vän från förr. Han har tidigare seglat på andra breddgrader och dessutom deltagit i tävlingar jorden runt.

Vi tänkte oss ursprungligen en längre tur men eftersom det så här års blir mörkt ganska tidigt, ändrar vi planerna och väljer en kortare tur.

Vi stannar till på baksidan av en ö där det finns några sommarstugor. Ingen verkar vara här så här års, trots det vackra brittsommarvädret.

Efter en god måltid påbörjar vi färden mot hemmahamnen. Det hinner bli mörkt innan vi kommer fram.

Det var skönt att hinna med en sista hösttur med vackert väder och bra vindar och det är extra roligt att ha tagit upp bekantskapen med en gammal vän som jag umgicks med för trettio år sen. Tiden går - men vänskap består.

Nästa helg är det dags att ta upp båten.

Upptagning av båt

Lördag 2005-10-15

Idag tar vi upp alla båtar. Jag är på plats klockan åtta på morgonen och efter att vi mastat av vid mastkranen kommer båten upp vid tolv-tiden. Nu är det dags att ta upp dynorna och allt annat som inte ska ligga och bli fuktigt i båten över vintern.



Home