GPS

Jag visste inte om jag skulle köpa en GPS. Det verkade onödigt, komplicerat, dyrt och ja, det viktigaste av allt, sjökortet ska ju ändå alltid vara med!

GPS-puck
Det finns flera varianter av GPS. En variant är en liten mottagare, en så kallad GPS-puck som man kan koppla till datorn. Den kostar c:a 500 kronor i dagsläget. En nackdel är att man måste ta med datorn och den måste ha strömförsörjning för att fungera. Det kan också vara svårt att se sjökortet på skärmen om det är soligt ute. Om det regnar eller blåser, vill man inte heller ha datorn i sittbrunnen. Man kan förstås ha datorn inne i ruffen i båten men då blir det omständligt att i kritiska lägen se var grunden finns, med hjälp av datorns sjökortsprogram.

Plotter
En annan variant är plottern. I den har man GPS och sjökort på en plats. Plottern tål oftast vatten och kan vara fast monterad i sittbrunnen eller vara en handhållen variant som man kan ta med sig. Dessa finns med färgskärm. Tyvärr är denna lösning dyrare, kostar kanske från 3000 till 10 000 kronor.

Handhållen GPS
En tredje variant är en handhållen GPS som fungerar fristående men kan kopplas till datorn, om man vill. Då den är kopplad till ett sjökortsprogram i datorn, till exempel Seaclear eller Fugawi, kan man i sjökortsprogrammet se var man befinner sig. Man kan dessutom lägga in Waypoints och rutter i sjökortsprogrammet för att därefter föra över dessa till den handhållna GPS:en. Man kan alltså använda GPS:en via datorns sjökortsprogram då man är ute men man är inte beroende av datorn. Man kan lika gärna använda det vanliga sjökortet och få vägledning i GPS:ens lilla fönster. Där kan man se när det är dags att byta kurs eller se upp för grynnor och grund.

Vad ska jag köpa?
Jag var och tittade på de olika alternativen runt påskhelgen 2006.

Tisdagen efter påsk tittade jag på GPS:en Garmin eTrex Venture,
en handhållen GPS som kostar 1 700 kronor i flera butiker.
Jag ringde en vän som har en sån, för att få veta vad han tycker. Han sa att den fungerar bra men han kunde tänka sig att sälja, eftersom han ska göra sig av med sin segelbåt till sommaren och inte tror sig behöva den längre.

På onsdagskvällen köpte jag denna något begagnade GPS, en Garmin eTrex Venture, till ett riktigt bra kompis-pris. Jag har därefter testat den en hel del utan att ha läst någon manual. Manualen finns kvar i segelbåten som ska säljas, i Finland. Jag har laddat hem en manual på engelska, från www.garmin.com och har börjat läsa igenom valda delar av den.

På torsdagskvällen köpte jag en sladd så att det går att koppla den handhållna GPS:en till datorns sjökortsprogram.
Jag har läst i olika forum på webben att man kan stöta på en hel del olika problem då GPS:en ska kommunicera med datorn. Visst stötte jag på några problem men de löste sig genom att jag valde samma kommunikationsprotokoll i både dator och GPS.


Nu har jag lagt ut en del waypoints och rutter i sjökortsprogrammet och fört över dessa till GPS:en. Ett problem är kvar att lösa. Jag har inte hittat min position, angiven av GPS:en, i sjökortsprogrammet på datorn. Dags att ladda batterierna och ge sig av ut i naturen!

På fredagskvällen tog jag med mig dator och GPS då vi skulle åka bil ut på landet. Det som behövdes för att se GPS:ens position i datorns sjökort var en inställning i sjökortsprogrammet Fugawi, under menyn Forms -> GPS och där under fliken Model ange Garmin PVT. Nu såg jag till min glädje var GPS:en ansåg att vi befann oss. Hela resan hem satt jag och såg i sjökortsprogrammet att en liten figur rörde sig på vägen och svängde då vägen svängde. Jag är glad att jag har fått även detta att fungera. Det innebär att det jag förväntat mig av en GPS ska kunna fungera, då jag är ute med båten.

MOB
En riktigt bra funktion är den som kan kallas MOB (Man Over Board). Tryck på GPS:en om någon faller över bord, för att markera var det hände. Även om det är kraftig sjögång så att man inte kan se var den nödställde är, då man fortsätter bort från denne för att kunna vända båten, så kan man med hjälp av GPS:en se exakt var man sist hade kontakt.



Home